Modulul 4 – Tehnologie şi comunicare

În modulul precedent ați învățat semnele necesare unui dialog despre artă și cultură. Ați aflat care sunt cele două perspective contrastante din care putem privi identitatea surzilor. Știți acum care sunt tipurile de verbe în LMGR și cum se utilizează ele în comunicare.

Acest modul vă va oferi mijloacele pentru a putea descrie obiecte și activități, modulul axându-se pe utilizarea adjectivelor și a adverbelor. Veți putea să utilizați gradele de comparație în exprimarea în LMGR. Veți învăța semnele necesare pentru a purta un dialog pe tema tehnologiei și a comunicării și veți afla mai multe despre modul în care utilizează persoanele surde tehnologia comunicării.

LECŢIA 1

Exercițiu introductiv

Urmăriți materialul video și identificați cât mai multe semne. Urmăriți materialul a doua oară și acordați o mai mare atenție semnelor pe care nu le-ați înțeles la prima vizionare. Încercați să explicați din ce cauză nu le-ați înțeles sau ce v-a ajutat să le înțelegeți a doua oară.

Să ne reamintim!

Recapitularea semnelor legate de comunicare

Să exersăm!

Fiecare cursant se prezintă pe scurt colegilor, în LMGR, după modelul:

  • nume, prenume (și semn nume)
  • locul de muncă actual
  • număr de telefon fix
  • număr de telefon mobil

Să exersăm! Cursanţii stau în cerc şi fiecare îşi dactilează adresa de e-mail; ceilalţi trebuie să o noteze.

Să reținem!

Dictarea

Având în vedere că persoanele deficiente de auz percep informația pe cale vizuală, atunci când trebuie să își împartă atenția în două direcții, au nevoie de mai mult timp la dispoziție decât persoanele auzitoare, care pot percepe simultan informații auditive și vizuale. Situații:

  • când se dictează un număr de telefon sau o adresă de e-mail
  • când profesorul dă explicații cu privire la o hartă/schemă/imagine
  • când are loc o prezentare cu suport PowerPoint, în care trebuie urmărit și oratorul/interpretul și proiecția.

Să exersăm!

Discutați despre situațiile prezentate mai sus. Cum abordați la clasă acest aspect? Încercați să găsiți soluții pentru aceste situații.

Să ne reamintim!

Împărțiți-vă în două echipe. Efectuați, pe rând, semnele din lista primită de la formator pentru echipa adversă. Echipa care cunoaște cele mai multe semne câștigă.

Să exersăm!

Fiecare cursant descrie colegilor laptopul / calculatorul pe care îl utilizează, folosind semne din lexicul cunoscut până acum sau dactilând acolo unde nu cunoaşte semnul. În descriere să se precizeze:

  • marca
  • anul şi localitatea de unde a fost achiziţionat
  • câteva caracteristici tehnice
  • culoare
  • dacă este mulţumit
  • dacă şi-ar dori un alt model şi care anume

Persoanele surde au nevoie de accesibilizare

Ştiaţi că…

  • Legea 448/2006 prevede ca „Autoritățile și instituțiile centrale și locale, publice sau private asigură, pentru relațiile directe cu persoanele cu handicap auditiv ori cu surdocecitate, interpreți autorizați ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific al persoanei cu surdocecitate”.
  • Există în unele localităţi din România serviciul de urgenţă 112, strict pentru poliţie, prin SMS doar pentru persoanele surde.
  • În Parlamentul European s-au făcut demersuri pentru ca acest serviciu de urgenţă prin SMS să existe doar pentru persoanele surde, atât pentru urgenţe medicale, cât şi pentru celelalte tipuri de urgenţe. În prima fază, va exista un centru de urgenţă, unde va funcţiona un interpret releu între persoanele surde şi dispecerate, tehnologia necesară fiind videotelefonia în ambele sensuri. În faza a doua, se va implementa un serviciu special, pe baza unui dispozitiv GPS, cu buton de urgenţă. Pentru posesorii de smartphone-uri, se va pune la dispoziţie o aplicaţie software, care poate fi descărcată şi instalată pe telefon, prin care se poate trimite apel de urgenţă, cu specificarea tipului de urgenţă. Practic la deschiderea aplicaţiei persoanele surde au la dispoziţie o listă de opţiuni cu privire la tipul urgenţei, cu o interfaţă intuitivă având simboluri internaţionale, nu text. Exemplu:     imaginea unui foc pentru serviciul pompieri, o cruce roşie pentru urgenţe medicale etc.

Să comunicăm!

Discutați pe tema accesibilizării, referindu-vă la școala în care lucrați iar dacă este cazul, în comparație cu alte școli pe care le-ați vizitat.

Semne: Mesaje

COMUNICARE/COMUNICA
FAX
MESAJ (general)
SMS
EMIŢĂTOR
RECEPTOR
CONVORBIRE
TRANSMITE
INFORMA (pe cineva)
INFORMAT (de cineva)
INFORMAȚIE

Notă: Parametrii semnului TRANSMITE se pot modifica în funcție de context.

Să exersăm!

Alegeți-vă fiecare câte un semn din sfera lexicală „Mesaje” și alcătuiți, pe rând, câte o propoziție, astfel încât enunțurile să se lege unele de altele. (De exemplu, primul cursant: „Mie îmi place tehnologia informației și a comunicării”. Al doilea cursant: „La ora de TIC învățăm cum se transmit informațiile.”)

 

Semne pentru programe

Ştiaţi că…?

În general, denumirile de mijloace de comunicare şi socializare (site-uri de socializare, programe de chat, media, Internet) se dactilează, însă mijloacele de comunicare foarte cunoscute au semne specifice, ca de exemplu FACEBOOK, YAHOO, SMS).

 

Link spre lectia urmatoare


Lasă un comentariu

Trebuie să fii autentificat pentru a posta un comentariu.