Să învățăm semne!

Suman
Ţesătură
Lână
Piuă / Vas
A toarce
A ţese
Negustor
Mălai / Porumb
Ştergar / Prosop
Băţ / Jordie
Bulgăre
Cânepă
Gard
Paznic
Ursuz / Cărpănos
Zgârcit / Zgârie – brânză
Pagubă  
Bătaie / Chefăneală
Smântână

 

Să exersăm! Urmăriți pe ecran proiecția unui text

 

                                            POVEȘTI ADEVĂRATE

 

S-a întâmplat în anii 1970. Președintele împreună cu secretarul filialei surzilor Tg-Mureș au fost întro delegație .Seara au dormit la un hotel, intro cameră cu 2 paturi cu baie comună pe coridor. Noaptea, președintele, care era surd , s-a trezit și s-a dus la baie. Imediat după el s-a trezit și secretarul (auzitor) și s-a dus și el la baie. Președintele când s-a întors în cameră a închis ușa și s-a culcat înapoi. S-a întors și secretarul, dar surpriză…ușa era încuiată!!!!!!!  A bătut în ușă, căt se putea în toiul nopții, dar a abandonat repede ideea știind că nu va fi auzit de colegul de cameră. S-a dus la recepție, a cerut o pătură și s-a culcat pe o canapea din holul hotelului. Nu peste mult timp s-a trezit președintele, s-a uitat în patul colegului și dându-și seama că l-a închis pe dinafară, și s-a dus să-l caute. (cred că aici putem vorbi de intuiția surzilor)

Este o poveste foarte amuzantă , în mod deosebit dacă este povestită de unul dintre “actori” însuși.

 

Să exersăm!

Povestiți în LMGR, folosând mimica și elementele nonmanuale învățate, întâmplări hazlii în cadrul școlii de surzi / situații penibile între profesorul care nu cunoaște LMGR și elevi.

 

 

Elemente de gramatică:

Exprimarea unei concluzii 

 

Exprimarea unei concluzii depinde de cele mai multe ori de folosirea unei forme speciale de coordonare, care exprimă concluzia ce decurge din corelativa ei (constituie o deducţie logică din ceea ce s-a comunicat anterior). Aceste situaţii sunt semnalate în cadrul comunicării de folosirea unor semne cu înţeles de “aşadar“, “deci”, “prin urmare”, “de aceea”, “în concluzie”, “în consecinţă” etc.

Acest tip de raport este destul de rar întâlnit în cadrul comunicării, pentru că exprimarea unei concluzii caracterizează un stil de exprimare ştiinţific, demonstrativ. Totodată, acest tip de raport presupune o oarecare nuanţare de subordonare – exprimând concluzia unor fapte anterioare, propoziţiile aflate în această situaţie se apropie mai mult, ca logică şi structurare a înţelesului, de propoziţiile circumstanţiale consecutive.

 

Noi, surzii, avem o limbă, avem o cultură aşadar suntem o minoritate culturală şi lingvistică.”

 

Am terminat de citit cartea, de aceea am înapoiat-o Mariei, care mi-a împrumutat-o săptămâna trecută.”

Cursanţii sunt rugaţi să formuleze în limbajul mimico-gestual concluzii logice pentru următoarele enunţuri:

  • Am terminat de citit cartea…
  • Am mai văzut filmul…
  • Cunoaşte limbajul mimico-gestual…
  • Părinţii lui sunt surzi…
  • A expirat termenul de depunere a dosarelor…
  • De miercuri începe vacanţa…
  • A plouat toată săptămâna…
  • Parcarea a fost plină de maşini…
  • Nu îmi place dulceaţa de vişine…
  • Mâncarea este foarte fierbinte…

 

Știați că…ELEMENTE DIN CULTURA SURZILOR

 

Care sunt aspectele specifice ale relației dintre părinții surzi și copiii lor auzitori?

1. Copii care interpretează pentru părinții lor

Deoarece copiii părinților surzi sunt de obicei buni cunoscători atât ai limbajului mimico-gestual, cât și ai celui vorbit, se așteaptă deseori din partea lor să servească ca și interpreți între părinții lor și membri ai comunității auzitoare.

Poate fi o problemă, când se așteaptă din partea copiilor să interpreteze în situații nepotrivite pentru aceștia. Poate fi vorba fie despre un subiect la care este prea timpuriu ca micul copil să fie expus, fie de vârsta prea fragedă a copilului. În asemenea ocazii, copiii pot fi puși în situații confuze și vulnerabile. Aceasta cează pentru unii copii auzitori o presiune sau o povară psihică nedorită căreia aceștia sunt prea mici ca să îi facă față sau să o negocieze.Majoritatea acestor situații sunt „încurajate” de membri ai lumii auzitoare.

2. Filtrarea și protecția

Nevoia de protecție poate reprezenta un alt aspect problematic cu care se confruntă familiile mixte. Deseori se întâmplă ca, vorbind cu părinții lor surzi prin semne în public, copiii auzitori să audă din partea trecătorilor remarce insensibile sau răuvoitoare. Aceste peroane auzitoare presupun că, din moment ce toată familia vorvește prin semne, înseamnă că toți membrii ei sunt surzi. Copilul poate alege să nu le spună părinților săi despre ceea ce aude, din dorința de a-i proteja și a nu le răni sentimentele. În asemenea situații copiii auzitori experimentează semntimente de izolare, singurătate și respingere. Astfel copiii ajung să nu își poată exprima deschis sentimentele în fața părinților, de teamă să nu îi rănească. Ei internalizează toate remarcile negative și poartă singuri această povară emoțională.

Copiii pot deveni de asemenea hipervigilenți din dorința de a-și proteja familia și stau cu „urechile ciulite”” să audă zgomote pe care părinții lor nu le pot auzi. Astfel, acești copii ajung să resimtă sentimente de responsabilitate nepotrivite pentru vârsta lor. Această situație reprezintă o inversare nedorită de roluri.

3. Comunicarea în cadrul familiei

Problema cea mai importantă reprezintă comunicarea dintre părinți surzi și copiii auzitori.

Părinții surzi pot folosi limbajul mimico-gestual între ei, în timp ce cu copiii lor auzitori folosesc totuși un amestec între limbajul vorbit și cel mimico-gestual. Aceasta poate inhiba capacitatea copilului de a utiliza limbajul mimico-gestual, limitând comunicarea cu părintele. În unele situații, părintele poate fi incapabil să înțeleagă ceea ce încearcă să îi spună copilul. Mai mult decât atât, comunicarea între un părinte surd și copil auzitor nu este totdeauna eficientă. Părintele surd poate folosi în comunicarea cu copilul un limbaj fragmentat, dar să se aștepte ca copilul să îi vorbească prin semne. Această situație poate cauza probleme serioase, deoarece copilul nu are posibilitatea să învețe limbajul mimico-gestual, atâta vreme cât părintele nu îi vorbește prin semne. Astfel nu este neobișnuit ca un copil să înțeleagă ceea ce spune părintele, dar nu și invers.

Părinții pot avea impresia greșită că nu ar trebui să le vorbească copiilor prin semne doar din simplul motiv că copilul este auzitor. Acești părinți aleg să le vorbească copiilor lor cu o claritate redusă a limbajului și probabil agramatical.În situația în care copilul nu aude decât limbaj neclar și gramatică incorectă, aceasta înseamnă că el este privat de învățarea completă atât a limbajului mimico-gestual, cât și a celui vorbit, fiind pus în dezavantaj în ambele comunități și fiind lăsat fără nicio metodă eficientă de a comunica cu părinții.

Să exersăm!

Grupați în 3 grupe

grupa nr.1 va căuta soluții pentru problema nr.1- Copii care interpretează pentru părinții lor

grupa nr.2 va căuta soluții pentru problema nr.2- Filtrarea și protecția

grupa nr.3 va căuta soluții pentru problema nr.3 – Comunicarea în cadrul familiei

Se notează pe o coală de flipchart și un reprezentant al fiecărei grupe va prezenta în LMGR soluțiile găsite.

 

 Vizionați următorul materialul video : Cântec

                CÂNTEC

Imnul României

Deșteaptă-te, române, din somnul cel de moarte,

În care te-adânciră barbarii de tirani!

Acum ori niciodată croiește-ți altă soarte,

La care să se-nchine și cruzii tăi dușmani!

 

Acum ori niciodată să dăm dovezi la lume

Că-n aste mâni mai curge un sânge de roman,

Și că-n a noastre piepturi păstrăm cu fală-un nume

Triumfător în lupte, un nume de Traian!

 

Să învățăm semne!

A se deştepta / A se trezi
Tiran
A croi
A se închina
Crud
Duşman
Fală / Mândrie
A triumfa
Spor
Pace
A rosti / a spune
A ghici

 

 

Să exersăm!

Se lucrează în perechi, fiecare pereche va scrie în LMGR următoarele 2 strofe a Imnului României .

Perechile vor prezenta în fața colegilor transcrierile în LMGR

 

 

Să exersăm! Discuţii libere în LMGR

În urma acestui proiect, cum vedeți viitorul:

1.limbajului mimico-gestual ?

2.persoanei surde

3.școlilor de surzi

 

 

EXPERT LMGR

Takacs Eva


Lasă un comentariu

Trebuie să fii autentificat pentru a posta un comentariu.