Vizionați următorul materialul video: IMITAREA SUNETELOR CU AJUTORUL BUZELOR

http://www.aslpro.com/mouthmorphemes/mouthmorphemes.html

 

Vizionați următorul materialul video : Expresii idiomatice în LMGR

EXPRESII IDIOMATICE 1.- Am auzit …..     = Am aflat / Am fost informat…..

2.- Nu am auzit……  = Nu știu / Nu am aflat …

3.- Nu am auzit  (executat cu două mâini- mișcare de la ureche spre exterior) = Nu există / Imposibil / Inacceptabil / Nu se poate…. 

4.- Școală auzitori    =  Școală de masă 

5.- Papagal   =  Vorbește mult  

6.- Bagă nasul    =  Se bagă unde nu-i treaba lui

7.- Ac, ac, ac     = Jignire  / …………..

8.- Vioară- vorbeşte mult, ceea ce spune nu este adevărat

 

Să exersăm!

Cursanții sunt rugați să dea câteva exemple de expresii idiomatice in LRV și în LMGR.

 

Să exersăm!

Fiecare cursant va extrage un bilet și va prezenta conținutul biletului în LMGR avănd în vedere următoarele elemente:  mimica / obiecte si actiuni / mărimi și forme / așezarea în spațiu / imitarea sunetelor prin mișcarea buzelor

 

Elemente de gramatică:

 

  • Exprimarea unui raport adversativ dintre două acţiuni  

 

Raportul adversativ dintre două acţiuni este o formă specială de coordonare, care exprimă acţiuni opuse (ca înţeles, deci din punct de vedere logic). Propoziţiile sunt asociate între ele, fiind de acelaşi fel (structural), dar din punctul de vedere al înţelesului sunt opuse. Deşi se află în opoziţie, propoziţiile aflate în raport adversativ nu se exclud, ci se corelează între ele, exprimând un conţinut integral.

 

Raportul adversativ este semnalat în cadrul comunicării de utilizarea semnelor cu înţeles de “dar”(şi a altor semne similare), ca marcă specifică a exprimării raportului adversativ dintre două enunţuri:

 

M-as identifica ca persoană surdă…dar părinţii mei nu mă lasă

 

“Am vrut să plec, dar şedinţa a mai durat încă două ore.”

 

Elemente nonmanuale: Exprimarea reflecției,  Exprimarea detațării, relaxării

 

Formatorul prezintă exemple privind exprimarea: reflecției, detașării, relaxării  în LMGR, insistând pe utilizarea ENM-urilor

 

 

LECȚIA 2

 

 

Vizionați următorul materialul video : Glume, ghicitoare

 

              
GLUME

1-    Interpretul

2-     Pe autostradă

 

                  

GHICITOARE

1-    Ce este ?  – Dimineața are patru picioare , la prânz are două picioare ,seara are trei picioare.   Este omul,  dimineața = când este copil mic și merge în patru labe , la prânz= omul matur, care merge pe două picioare, seara= omul bătrân, care merge cu bastonul. 

2-    Ce este? – Vara doarme, iarna fuge? – Sania

 

Să învățăm/recapitulăm semne !

Glumă / Banc
Cioban
Oaie
Autostradă
Proverb
Zicătoare
Faptă
A ghici

 

Știați că…ELEMENTE DIN CULTURA SURZILOR

Cum comunică surzii în întuneric?

Două sau mai multe persoane surde clar că nu pot comunica în intuneric prin gesturi, lumina fiindu-le foarte necesară în orice situaţie, fie în aer liber – lumina naturală, fie în interior – lumina artificială. Nu-şi pot vedea mâinile şi faţa pt a înţelege ce exprimă celălalt sau ceilalţi. Însă în situaţii extreme, ele pot comunica, având la bază un vocabular foarte restrâns, prin atingerea mâinilor sau a anumitor părţi ale corpului în funcţie de mesajul ce se doreşte a fi înţeles.

Dar comunicarea se limitează la câteva cuvinte uzuale – de exemplu – cât este ceasul?, răspunsul prin atingerea degetelor de la mâna se înţelege clar ora, anumite gesturi dinainte stabilite, se atinge capul când celălalt spune da sau nu, ţi-e foame? – se atinge burta, ţi-e sete? – se atinge gâtul, ţi-e frig? – ca o îmbrăţişare tremurată, ţi-e cald? – se scutură bluza, etc.

O altă variantă de comunicare în ’’întuneric’’ ar fi între persoanele care suferă de surdocecitate, acestea au un limbaj propriu. Ori se scriu literele alfabetului pe palmă, ori se foloseşte un limbaj propriu format din puncte şi linii.

 

Vizionați următorul materialul video : ZICĂTORI / PROVERBE

                                 

ZICĂTORI / PROVERBE

Cine fură azi un ou , mâine fură un bou.

Munca gândeşte, lenea visează .

Dragostea e oarbă.

Fapte, nu vorbe.

 

Să exersăm!

Fiecare cursant va prezenta în LMGR la alegere un banc, o ghicitoare sau un proverb

 

Elemente de gramatică:

 

Exprimarea unui raport alternativ dintre două acţiuni 

 

Raportul adversativ dintre două acţiuni este o formă specială de coordonare, care exprimă acţiuni, situaţii care se exclud reciproc sau se alternează, neputând fi realizată decât una dintre ele (o singură alternativă posibilă, din mai multe). Raportul adversativ este semnalat în cadrul comunicării de utilizarea semnelor cu înţeles de “sau/ori”: “  Te consideri surd sau asculti părinţii? 

 

După-amiază, mergem la teatru sau ne plimbăm prin parc?

 

Acest tip de raport exprimă fie o contradicţie categorică între propoziţii, fie o alternativă posibilă.

 

Să exersăm!

O zi din viața unui surd în lumea auzitorilor

Fiecare cursant, pe rând, prezinta  in LMGR 2-3 diferente/asemănări între surzi și lumea auzitorilor, un alt cursant va traduce simultan in LRV,  după care se schimbă rolurile.

De exemplu: Dimineața familia se trezește pe sunetul ceasului (auzitori) , tânărul/tânăra surd/ă se trezește cu ajutorul unui bec instalat pe un ceas deșteptător sau cu ajutorul telefonului mobil pus pe vibrare și pus sub pernă sau legat de mână –diferență între auzitor și surd

După ce toți s-au trezit, stau la masă și iau micul dejun. Toți vorbesc , tanărul surd tace și mănâncă , iar când întreabă despre ce se vorbește , primește un răspuns foarte scurt –Nimic important .  – lipsă comunicare , lipsă informații

 

Vizionați următorul materialul video : Poezie


POEZIE

De ziua mamei
Mamă dragă,
Ce-aş putea
Să-ţi doresc
De ziua ta?
Bucurie, sănătate,
Mult noroc şi spor la toate
Pace şi zile senine
Să mă poţi creşte pe mine.

Tata

 

Tata drag ,tata voinic,
Imi esti foarte scump.
Si sa stii mereu
Ca in sufletul meu ,
Eu te tin aproape ,
Chiar de esti departe.

Simple dar dragi-cuvinte-ti rostesc,
Taticule eu te iubesc.

 

 

LECȚIA 3

 

Vizionați următorul materialul video : Poveste

Să exersăm!

POVESTE

Amintiri din copilărie- La cireșe

de Ion Creangă

 

Într-o vară, prin luna  iunie, aproape de Moşi, Nică a poftit să meargă la cirese, adică să fure nişte cireşe de la moş Vasile, fratele  cel mai mare al tatălui său. S-a dus la el acasă şi s-a prefăcut că îl caută pe vărul său, Ioan, ca să meargă la scăldat.

Mătuşa Mărioara, mama lui Ioan, i-a spus că e plecat cu tatăl său să aducă nişte sumani, nişte ţesături de lână pe care le duseseră la piuă. Acestea erau ocupaţiile humuleştenilor, căci nu aveau pământ. Torceau şi ţeseau cu toţii, fete şi băieţi, femei şi bărbaţi. Mai făceau şi negustorie, vindeau hainele, lăicerele şi ştergarele ţesute, dar şi vite, cai, porci, oi, brânză, ulei, sare şi făină de păpuşoi-mălai.

Bucuros, Nică s-a prefăcut că pleacă la scăldat, a ieşit şi s-a oprit drept la cirese. S-a suit în pom și a început grăbit să-şi umple cămaşa cu cireşe, când s-a trezit deodată cu mătuşa Mărioara, cu o jordie în mână, lângă trunchiul cireşului.

Mătuşa a început să arunce cu bulgări în Nică, apoi a încercat să se urce în pom. Băiatul a sărit din pom drept în stratul de cânepă, care ajungea cam până  la brâu. Mătuşa, după el prin cânepă. Când a ajuns la gard, Nică s-a întors, neavând timp să îl sară. Mătuşa, după el, şi uite aşa până au pus toată cânepa la pământ. Într-un moment în care mătuşa s-a împiedicat  şi a căzut, băiatul a sărit gardul şi a fugit acasă.

Seara, moş Vasile a venit cu vornicul şi cu paznicul, să îl cheme la ispaşă pe tatăl lui Nică.  Unchiul era şi el la fel de cărpănos şi zgârie-brânză ca şi mătuşa Mărioara. Tatăl lui Nică a plătit paguba apoi, întors acasă, i-a tras vinovatului o chelfăneală ca să se sature de cireşe.

Aşa a văzut Nică cum s-au împlinit vorbele spuse de mama când adunase pe furiş smântâna de pe oale, că Dumnezeu nu îl ajută pe cel care fură. Nu numai atât, dar acum îi era tare ruşine de mătuşa Mărioara, de unchiul Vasile,  de vărul Ioan şi de toţi băieţii, dar mai ales de toate fetele din sat.

 

Continuare


Lasă un comentariu

Trebuie să fii autentificat pentru a posta un comentariu.