Hobby-uri şi pasiuni

 

Modulul de faţă îşi propune să detalieze aspecte ce ţin de practicarea hobby-urilor şi pasiunilor. Acestea vor fi privite ca activităţi ce contribuie la procesul de integrare a persoanelor surde în societate, pentru a scoate în evidenţă faptul că, de foarte multe ori, felul în care persoanele surde s-au remarcat într-un anumit domeniu (artă, sport) a contribuit la educarea societăţii civile cu privire la specificul social şi cultural al comunităţii persoanelor surde şi la promovarea identităţii persoanei surde ca membru cu drepturi egale al societăţii.

În cadrul componentei de gramatică, vor fi prezentate modalităţile de exprimare a interogaţiei şi negaţiei în limbajul mimico-gestual românesc (LMGR), pornind de la structura standard a propoziţiei enunţiative. De asemenea, vor fi prezentate modalităţile de exprimare a propoziţiilor cu înţeles imperativ, precum şi elementele nonmanuale care le însoţesc. Totodată, vor fi evidenţiate elemente de cultură şi comunicare ce ţin de implicarea persoanelor surde în practicarea unui hobby, pentru a arăta că pasiunile pe care le au în comun permit persoanelor surde să petreacă timpul împreună, să socializeze şi să comunice cu cei asemenea lor.

 


Cuprins

 

HOBBY-URI ŞI PASIUNI

 

LECŢIA 1: Arta în viaţa surzilor

Să vizionăm împreună! Arta fotografică – scenariu

Să învăţăm semnele! Arta fotografică – lexic

Ştiaţi că… Pârvu Mutu Zugravul (1657 – 1735) este una dintre primele persoane surde atestate documentar în ţara noastră?

Să reţinem! Structura standard a unei propoziţii enunţiative

Ştiaţi că… Louis Frisino (n. 1934), surd din naştere, a fost pasionat de artă încă din copilărie, urmând cursurile Şcolii pentru Surzi din Frederick, Maryland, de unde a absolvit în 1953, şi studiind apoi la Institutul de Artă din Maryland, unde a fost premiat cu Premiul Peabody?

Să exersăm! Pictură

Ştiaţi că… Radu Cornescu, nepotul pictorului Ştefan Luchian, a fost pictor, pictor-decorator, pictor-scenograf şi şef atelier pictură la Opera Română din Bucureşti?

Să reţinem! Elemente nonmanuale neutre

Ştiaţi că… Douglas Tilden (1860 – 1935) a fost un sculptor surd de renume mondial, ale cărui opere sunt expuse publicului în San Francisco?

Să învăţăm semnele! Arta în viaţa surzilor – lexic

Să exersăm! Dansul

Ştiaţi că… Ştefan Alexa (n. 1955), a primit în anul 2010, din partea Asociaţiei Naţionale a Surzilor din România, trofeul pentru cel mai bun mim şi regizor, după 30 de ani de activitate artistică?

Să reţinem! Modalităţi de structurare a enunţurilor în LMGR

Ştiaţi că… Marlee Matlin este una dintre cele mai cunoscute actriţe surde, laureată a Premiilor Oscar din anul 1987, ca cea mai tânără actriţă şi singura persoană surdă care a câştigat vreodată acest premiu?

LECŢIA 2: Jocuri şi sporturi

Să exersăm! Fotbal

Ştiaţi că… pasiunea lui Ghiuruţan Ioan pentru tenisul de masă l-a ajutat să participe la mai multe Olimpiade şi Campionate Europene, obţinând chiar medalii?

Să reţinem! Exprimarea unei interogaţii

Să reţinem! Elementele nonmanuale interogative

Ştiaţi că… James Burke (1809 – 1845) a fost unul dintre primii sportivi surzi de performanţă?

Să vizionăm împreună! Şah – scenariu

Să învăţăm semnele! Şah – lexic

Ştiaţi că… Varga Tunde a câştigat medalia de aur la Campionatul European de Atletism din 1999, Grecia, stabilind un record mondial la aruncarea suliţei?

Să reţinem! Exprimarea negaţiei

Să reţinem! Elemente nonmanuale de negaţie

Ştiaţi că… William Hoy (1862 – 1961) a fost jucător profesionist de baseball care a contribuit la dezvoltarea sistemului actual de semne folosit de jucătorii de baseball pentru a comunica decizii strategice în cadrul jocului (preluat apoi şi în alte sporturi, cum este voleiul)?

Să vizionăm împreună! Mersul pe bicicletă – scenariu

Să învăţăm semnele! Mersul pe bicicletă – lexic

Ştiaţi că… Necşe Maria, pasionată de tenis de masă şi şah, a jucat alături de Dorel Vişan în filmul „O lacrimă de fată”?

Să reţinem! Exprimarea unui ordin, a unei porunci

Să reţinem! Elemente nonmanuale imperative

Să învăţăm semnele! Jocuri şi sporturi – lexic

Ştiaţi că… înotătorul surd Terence Parkin (n. 1980), originar din Africa de Sud, a câştigat medalia de argint la cursa de 200 de metri bras, în cadrul Jocurilor Olimpice de la Sydney, Australia (2000), concurând alături de înotători auzitori şi folosind semnale luminoase pentru a se sincroniza cu momentul startului?

LECŢIA 3: De la hobby la profesie

Să vizionăm împreună! Arta culinară – scenariu

Să învăţăm semnele! Arta culinară – lexic

Ştiaţi că… Adrian Vasile Trestian a fost elev al cunoscutului caricaturist român Ştefan Popa Popas?

Să reţinem! Exprimarea unui îndemn

Să reţinem! Elementele nonmanuale de încurajare/stimulare

Ştiaţi că… Julius Wiggins (1928 – 2001) a fost fondatorul publicaţiei „Silent News”, primul ziar din lume destinat persoanelor surde?

Să vizionăm împreună! Confecţionarea de bijuterii – scenariu

Să învăţăm semnele! Confecţionarea de bijuterii – lexic

Ştiaţi că… scriitoarea Carmen Criştiu a publicat un volum de poezii intitulat „Frunze pe ape” în anul 2003?

Să reţinem! Exprimarea unei rugăminţi

Să reţinem! Elemente nonmanuale de solicitare

Ştiaţi că… LaRonda Zupp (n. 1963) s-a afirmat ca blogger, contribuind cu articole în diferite publicaţii care promovează viaţa persoanelor surde?

Să vizionăm împreună! Grădinărit – scenariu

Să învăţăm semnele! Grădinărit – lexic

Ştiaţi că… fotograful surd profesionist Tate Tullier (n. 1978) a fost nominalizat la premiile „Dream Bigger” organizate de Purple Communications?

LECŢIA 1: Arta în viaţa surzilor

În cadrul acestei lecţii veţi recapitula o parte din semnele învăţate în PG1 şi PG3 şi veţi învăţa semne noi care fac referire la artele vizuale şi artele scenice. Totodată, veţi relua structura standard a unei propoziţii enunţiative, şi veţi învăţa care sunt elementele nonmanuale care o însoţesc. De asemenea, veţi afla cât de importantă este practicarea unei arte pentru persoanele surde, contribuind la educarea societăţii civile cu privire la specificul social şi cultural al comunităţii persoanelor surde şi la promovarea acestora ca membri cu drepturi egale ai societăţii.

Să vizionăm împreună! Vizionaţi materialul video următor şi notaţi ideile principale.

Salut! Numele meu este Tudor (semn nume). Hobby-ul meu este fotografia. Dintotdeauna mi-a plăcut să privesc imagini, în cărţi şi reviste, şi am rămas mereu surprins cum o fotografie realizată artistic te poate emoţiona profund, te poate face să râzi sau să plângi, poate face legătura cu amintiri uitate despre lucruri care s-au întâmplat în trecut. Aşa am început să fac şi eu fotografii: mai întâi pentru a fixa pentru totdeauna, într-o imagine, lucruri care mi se întâmplă sau la care sunt martor, evenimente pe care aş dori să mi le amintesc în viitor. Apoi, mi-am dat seama că prin fotografiile mele pot transmite şi celor din jur stările mele sufleteşti – şi aşa fotografia a devenit, pentru mine, un mijloc de comunicare, un limbaj vizual static, care exprimă într-o singură imagine o mie de cuvinte. Cu timpul, am învăţat că nu contează atât de mult calitatea aparatului, cât contează priceperea celui care face pozele – şi de aceea am încercat să aflu cât mai multe lucruri despre expunerea fotografiei, focalizare şi găsirea unghiului potrivit, despre compunerea cadrului, viteza de captare, setarea unghiului obiectivului, utilizarea bliţului, astfel încât să pot să folosesc la maximum posibilităţile aparatului de fotografiat. Într-un fel, mă pregătesc pentru ca într-o zi să pot folosi o camera foto mai performantă, cu mai multe opţiuni de compunere şi setare – o cameră foto foarte performantă nu garantează fotografii de excepţie dacă nu ai cunoştinţe despre arta fotografică. Până acum, foarte multe lucruri le-am învăţat din cărţi în domeniu, instrucţiuni şi clipuri video demonstrative de pe internet sau din discuţiile cu alţi fotografi, amatori sau profesionişti – dar cred că cel mai important lucru este ca cei care doresc să încerce acest hobby să facă cât mai multe poze, din cât mai multe unghiuri, pentru a exersa şi să poarte aparatul de fotografiat cu ei oriunde călătoresc. Nu putem şti ce ocazii excelente de a fotografia pot fi pierdute neavând camera foto la îndemână.

Să exersăm! Răspundeţi în LMGR la următoarele întrebări, folosind ca model enunţurile care formează materialul video pe care tocmai l-aţi urmărit:

  • Ce anume l-a determinat pe Tudor să practice ca hobby arta fotografică?
  • Ce este mai important: calitatea aparatului sau experienţa fotografului? Argumentaţi.
  • Ce trebuie să ştie o persoană care doreşte să practice arta fotografică?

Să învăţăm semnele!

Materialul video pe care tocmai l-aţi urmărit conţine, pe lângă semnele pe care le-aţi învăţat anterior, următoarele unităţi lexicale gestuale:

01. a afla

29. instrucţiune

02. a conecta

30. a încerca

03. hobby

31. a (se) întâmpla

04. a folosi

32. lucru

05. amator

33. martor

06. aparat de fotografiat

34. mijloc / formă

07. apoi

35. ocazie

08. artistic

36. opţiune

09. aşa

37. oriunde

10. astfel încât

38. performant

11. bliţ

39. posibilitate

12. a capta

40. a (se) pregăti

13. a conta

41. pricepere

14. cunoştinţe

42. a privi

15. cuvânt

43. profund

16. a(-şi) da seama

44. a purta

17. de excepţie

45. a râde

18. a exersa

46. a rămâne

19. a exprima

47. a realiza

20. dintotdeauna

48. a seta

21. excelent

o

49. stare sufletească

22. expunere

50. static

23. focus

51. surprins

24. fotograf

52. timp

25. fotografie

53. totdeauna

26. a garanta

54. unghi

27. a găsi

55. vizual

Să exersăm! Construiţi, în LMGR, un context complex şi clar structurat, pornind de la lexicul prezentat mai sus, în cadrul căruia să oferiţi o descriere clară şi detaliată a motivelor pentru care arta fotografică ar putea / nu ar putea fi hobby-ul dumneavoastră preferat. Folosiţi ca model filmarea vizionată.

Ştiaţi că… Pârvu Mutu Zugravul (1657 – 1735) este una dintre primele persoane surde atestate documentar în ţara noastră? Născut la 12 octombrie 1657 în mahalaua Vişoi din oraşul Câmpulung Muscel, într-o familie cu preocupări cărturăreşti, tânărul surd a devenit la maturitate un om cultivat pentru acele timpuri. Ucenicia artistică şi-a început-o devreme, la 12 ani, la mănăstirea Negru-Vodă din Câmpulung Muscel. Devenit zugrav de biserici, portretist şi iconar, s-a format în spiritul artei tradiţionale din Ţara Românească, cunoscând şi pictura din Moldova. Prin talentul său a devenit, în a doua jumătate a secolului al XVII-lea, şeful unei şcoli de pictură românească. Ca zugrav de curte în vremea lui Constantin Brâncoveanu, a pictat numeroase biserici şi mănăstiri: Filipeştii de Pădure, Lespezi, biserica Adormirea Maicii Domnului din Râmnicu-Sărat, biserica Negru-Vodă din Câmpulung Muscel, Cotroceni, Poiana Câmpina, Măgureni, Colţea, Sinaia, Horezu, Fundenii Doamnei, Bordeşti. Adevărata valoare a artistului derivă însă nu din scenele religioase, ci din portrete – capodopera artei lui fiind tabloul votiv aflat în pronaosul bisericii din Filipeştii de Pădure (1629), ctitoria agăi Matei Cantacuzino. Şi-a pictat în mai multe rânduri autoportretul, remarcabil fiind cel executat în anul 1700, la biserica Bordeşti din Buzău. Este considerat unul dintre primii pictori moderni români, care a lăsat posterităţii o bogată şi originală creaţie artistică. (sursa: Vasile Drăguț, 1976, Dicționar enciclopedic de artă medievală românească, Editura Științifică și Enciclopedică, București, p. 236)

Să reţinem! Structura standard a unei propoziţii enunţiative

 

  • Regula structurării unui enunţ în jurul unui singur predicat se aplică şi în limbajul mimico-gestual. Cu toate acestea, dat fiind caracterul vizual al comunicării gestuale, uneori este foarte greu de definit statutul unui semn ca aparţinând exclusiv categoriei verbului: foarte multe semne reţin caracteristici morfologice care le permit să funcţioneze atât ca substantive, cât şi ca verbe – în funcţie de context (situaţie similară şi în cazul altor limbaje mimico-gestuale din lume: Brenda Schick, Marc Marschark, Patricia Elizabeth Spencer, 2006, p. VIII). În plus, ele incorporează, de asemenea, caracteristici descriptive specifice adjectivelor sau adverbelor (Kristin Mulrooney, 2010, p. 153). De cele mai multe ori, contextul este cel care clarifică funcţia pe care o îndeplineşte un semn în cadrul unui enunţ.

 

Posibilităţile de structurare a unui enunţ în cadrul limbajului mimico-gestual depind foarte mult de înţelesul care se doreşte a fi transmis (Sarah Taub, 2004, p. 14). Chiar dacă LMGR beneficiază de o libertate mult mai mare de organizare sintactică decât limba română vorbită (LRV), felul în care sunt organizate semnele în cadrul propoziţiei (şi propoziţiile, în fraze) nu este suficient  pentru a produce un enunţ complet. Elementele nonmanuale care însoţesc comunicarea gestuală joacă, din acest punct de vedere, un rol crucial în procesul de codificare/decodificare a înţelesului unui enunţ (Diane Brentari, 2010, p. 387).

 

Din punct de vedere structural, sintaxa limbajului mimico-gestual operează cu aceleaşi elemente ca şi sintaxa limbilor vorbite: subiect (arată despre cine este vorba în enunţ), predicat (oferă informaţii cu privire la acţiunea sau starea exprimată de enunţ), atribut (oferă informaţii descriptive cu privire la subiect) şi complement (arată obiectul asupra căruia se acţionează, asupra căruia se răsfrânge direct sau indirect acţiunea verbului, sau oferă informaţii descriptive cu privire la predicat). Sintaxa LMGR se deosebeşte de cea a limbii române vorbite prin două elemente caracteristice: ordinea în care sunt organizate semnele în cadrul unui enunţ şi importanţa deosebită pe care o au componentele nonmanuale în structurarea enunţului şi în precizarea înţelesului (acest element de specificitate, în raport cu limba vorbită, este caracteristic şi celorlalte limbaje mimico-gestuale din lume: Kristin Mulrooney, 2010, p. 50; Debra Aarons, 1994, p. 41-43; Trevor Johnston, Adam Schembri, 2007, p. 97). Structura uzuală / standard a unei propoziţii enunţiative, în LMGR este:

 

subiect – (atribut) – predicat – (complement)

 

De exemplu: El pictează. Copilul talentat a câştigat premiul I la concursul de ieri.

 

Să exersăm! Folosiţi lexicul de mai sus şi ceea ce aţi învăţat despre structura standard a propoziţiei enunţiative pentru a formula 8-10 enunţuri în LMGR. Luaţi ca exemplu structurile observate în cadrul materialului video vizionat: Hobby-ul meu este fotografia.

 

Ştiaţi că… Louis Frisino (n. 1934), surd din naştere, a fost pasionat de artă încă din copilărie, urmând cursurile Şcolii pentru Surzi din Frederick, Maryland, de unde a absolvit în 1953, şi studiind apoi la Institutul de Artă din Maryland, unde a fost premiat cu Premiul Peabody? De atunci, lucrările sale au fost expuse la festivalurile de artă de pe Coasta de Est, câştigând numeroase premii. Activitatea sa cuprinde desenarea a 45 de specii distincte de peşti incluse în ediţia din 1970 a publicaţiei „Fishing in Maryland”, apărută în Baltimore. Desenele sale au mai apărut şi în numărul de primăvară al publicaţiei „North American Decoys”, care a apărut în 1972 în Herber City, Utah. Mai mult decât atât, desenele sale sunt expuse în foarte multe galerii de artă din Statele Unite ale Americii. Subiectele sale favorite sunt peisajele şi scenele în aer liber, precum şi animalele, pe care le desenează cu un realism ieşit din comun. Materialele sale preferate sunt acuarelele şi materiale acrilice, deşi uneori combină acuarelele cu culorile tempera opace, pentru a realiza diferite texturi şi efecte luminoase. Aflat acum la vârsta de 79 de ani, Louis Frisino este pensionar, după o activitate de mai bine de 50 de ani ca artist comercial în cadrul agenţiei de presă News American. Cu toate acestea, încă mai pictează aproximativ 8 ore pe zi şi acordă o bună parte din timpul liber rămas celorlalte două hobby-uri ale sale – sculptura în lemn şi colecţionarea de animale împăiate – în locuinţa sa din Severn, Maryland, unde locuieşte alături de soţia sa şi cel mai tânăr dintre cei trei copii ai săi. (sursa: Deaf Mosaic – episodul 310 în Gallaudet Video Catalog)

 

Să exersăm! Răspundeţi pe scurt, în LMGR, la următoarele întrebări despre Louis Frisino, folosind structura standard de formulare a enunţurilor şi lexicul studiat.

  1. Când a început tânărul Louis Frisino să fie pasionat de artă?
  2. Ce studii a urmat Louis Frisino şi care a fost influenţa acestora asupra activităţii sale de mai târziu?
  3. Care sunt temele preferate abordate de Louis Frisino în picturile sale?
  4. Care sunt materialele şi tehnicile preferate de Louis Frisino în activitatea sa ca pictor?

Ce alte hobby-uri mai are Louis Frisino?

Continuare


Lasă un comentariu

Trebuie să fii autentificat pentru a posta un comentariu.